Tilbake til aktuelt

Derfor bør vi bygge nettsiden din.

Har du planer om ny nettside eller nettbutikk i nærmeste fremtid? Da bør du lese videre. We Made bygger nettsider med stort engasjement og vi liker ikke å overlate noe til tilfeldighetene. For å sikre en god leveranse og fornøyde kunder, følger vi en velprøvd modell som vi bruker når vi lager deres nye nettside.

If you fail to plan, you plan to fail

Det å kartlegge behov og ønsker for hva man ønsker å oppnå med sin nye nettside er kanskje det viktigste punktet i hele prosessen. I oppstartsmøte for den nye nettsiden går vi sammen med kunde gjennom hva vi ønsker å oppnå.

Videre er det avgjørende å kartlegge følgende: 

  • Hvem er nettstedet for?
  • Hva forventer målgruppen å finne eller kunne gjøre på nettsiden?
  • Er nettstedets primære mål å informere, selge (netthandel), underholde eller informere?


Vi ser på hva konkurrenter gjør på sine nettsider, avdekker hva slags funksjonalitet vi skal ha med, og ser på farger, form og farge.


Dette betyr blant annet at vi undersøker, sjekker andre nettsteder og ser etter passende løsninger i form av funksjoner, fargeskalaer og layouter etc. I planleggingsfasen produserer vi endelig enklere skisser og såkalte wireframes. For We Made er dette den viktigste delen av enhver nettsideprosess. Blir ikke disse spørsmålene avdekket på en tydelig måte, kan hele prosjektet komme i feil retning.


Sitemap og trådskisser

Et godt sitemap gir grunnlaget for en god nettside. Et sitemap (sidekart) gir webdesigner en klar ide om nettsidens arkitektur og beskriver hva hver enkelt underside skal inneholde. Det å  bygge et nettsted uten et godt sitemap, er som å bygge et hus uten tegninger. Det ender sjelden bra. Selv om en trådskisse ikke inneholder endelige designelementer, gir den et godt inntrykk av hvordan nettsiden vil se ut til slutt.


Innholdsproduksjon


Når man har på plass en god trådskisse, kan du starte med det mange mener er det mest viktige med en nettside, nemlig innholdet på nettsiden. 

Det er flere ting som er viktig å tenke på når man skal lage innhold til nettsiden, men det er spesielt to ting vi vil trekke frem.

1


Det er viktig at innholdet på nettsiden (tekst, bilder og gjerne film), får besøkende til å gjøre det du ønsker at de skal gjøre, dvs. målene vi har for nettsiden. Dette gjelder alt fra “tone og voice”, til hvordan innholdet presenteres. 

2


Minst like viktig er det å lage innhold som gjør nettsiden synlighet for søkemotorer, som Google eller Bing. Det å skape innhold på nettsiden med mål om å rangere når noen søker etter våre varer eller tjenester, er bedre kjent som søkeordoptimalisering, eller SEO.  


Ofte er det slik at dere som kunde sjelden har anledning i en hektisk hverdag til å skrive innholdet selv. Derfor lager vi i We Made gjerne innholdet for våre kunder, eller i samarbeid med kunden. 


Utvikling. Du vet, kode å sånn.

Når design og innhold er på klart, kan man gå i gang med utviklingen av den nye nettsiden.
We Made har dyktige utviklere som sørger for at nettsiden blir laget slik at den ser og føles riktig, og ikke minst gjør det enkelt for dere som kunde å gjøre endringer selv, om ønskelig. 


En nettside i dag skal også lages på en slik måte at den kontinuerlig kan videreutvikles, slik at den er bedre om f.eks tre år enn den er ved lansering.

We Made bruker mange forskjellige plattformer for å bygge nettsider og nettbutikker: 

  • Wordpress
  • Magento
  • Webflow
  • WooCommerce
  • Contentful
  • Enonic
  • Shopify

Testing - testing

Når både innhold og design er satt sammen i en ny nettsiden, må man teste hver eneste side grundig for å sikre at alt fungerer, og at nettstedet lastes riktig på alle flater som mobil (responsivt design) og nettlesere. Det må også legges inn gode metabeskrivelser på nettsiden, slik at man kan synes enda bedre for søkemotorene. 


Lansering og Markedsføring

Når nettsiden er gjennomtestet og godkjent, kan man lansere nettsiden. We Made sørger for å ta godt vare på nettsiden din, og sørger for sikkerhet mot f.eks hacking og gjør nødvendige oppdateringer.

Til slutt, sørg for at nettsiden din er tilrettelagt for god markedsføring, med blant annet Google Tag Manager, Google Analytics og andre måleverktøy som gjør at du får maksimalt ut av din nye nettside. 


Kontaktskjema

Takk! Din beskjed er sendt :)
Ups! Her er det noe som ikke stemmer. Er e-posten din riktig? :)