Chat with us, powered by LiveChat
Tilbake til aktuelt

Fire gode grunner til hvorfor du MÅ investere i en kundeportal

En kundeportal er en digital plattform designet for å gi eksisterende kunder tilgang til tjenester og informasjon de trenger. Kundeportal er en av de digitale produktene det er størst etterspørsel etter i markedet i dag. Hvis du ikke har dette på plass i dag så henger du etter!

Fire gode grunner til hvorfor du MÅ investere i en kundeportal

En kundeportal er en digital plattform designet for å gi eksisterende kunder tilgang til tjenester og informasjon de trenger. Kundeportal er en av de digitale produktene det er størst etterspørsel etter i markedet i dag. Hvis du ikke har dette på plass i dag så henger du etter!

Kunder ønsker i større grad enn før å finne informasjon og bestille tjenester digitalt. Tidligere har det vært slik at det er B22 som har hatt den største veksten - nå ser vi at B2B kommer etter. Din jobb som tilbyder er i så stor grad som mulig å legge til rette for dette. Bestilling av varer og tjenester på nett i B2B markedet har en eksplosiv vekst og mange spår at de som ikke klarer å være med på denne utviklingen de neste 2 til 3 årene vil tape “krigen” om å beholde eksisterende eller vinne de nye kundene. 

Er du klar for å digitalisere dialogen med dine kunder?


Typiske funksjoner i en kundeportal

En kundeportal kan være så mangt og vi må forvente at dette er et digitalt grensesnitt som kontinuerlig vil utvides i tråd med de ønskene og behovene som våre kunder har. De viktigste funksjonene en kundeportal har i dag:


  • Dokumenthåndtering: Kopi av ordre, faktura, kontrakter, teknisk dokumentasjon er eksempler på dokumenter som en kunde forventer at er tilgjengelig gjennom din kundeportal.
  • Bestilling av produkter og tjenester: Et utvalg av kundespesifikke tjenester og produkter må kunne bestilles gjennom en kundeportal. Noen velger å ha helintegrerte løsninger hvor bestillingene går gjennom alle de nødvendige systemene i en bedrift for å utføre “handelen”, men vi har erfart at det vanligste i dag er å opprette en forespørsel via for eksempel e-post. 
  • Kontakt oss: Et sted hvor dine kunder kan ha dialog med deg direkte, og hvor all dialog også vil lagres for fremtidig bruk. Bruk av chat, meldinger eller lignende vil effektivisere dialogen mellom deg og dine kunder.
  • Få oversikt og se statistikk over ditt kundeforhold
  • Opprette og spore supportsaker. 

Fire grunner til at du bør vurdere en kundeportal


1. Det er det forventede grensesnittet for en forbruker

I B2C så har “min side” og kundeportaler blitt en selvfølge. Vi tar med oss vår brukeradferd fra det private over til jobben, og vi forventer i økende grad at også våre kunder, leverandører og samarbeidspartnere i næringslivet har gode digitale grensesnitt. Det kundene dine ikke har, er mer tid. Derfor er det naturlig at kundeportaler og selvbetjening på nettet øker eksplosivt.


2. Man sparer mye intern tid og kostnader 

Tradisjonell kundeservice er i utgangspunktet lite verdiskapende og svært kostbart. Hvis man i dag har en bedrift som bruker mye interne ressurser på å svare på henvendelser fra kunder om fakturakopier, supportsaker, enkle opplæringsspørsmål eller lignende så har man mye å hente. Kundeportalen er stedet hvor du best mulig kan yte den servicen dine kunder fortjener. Dette vil koste en brøkdel av den tradisjonelle kundeservicen. 


3. Kundeservice 24/7

Alle bransjer opplever at kundene i større grader “krever” at kundeservice ikke lenger bare eksisterer mellom 08:00 og 16:00, med en times lunsj midt på dagen. Mange bedrifter opplever at de gjerne skulle hatt muligheten til å nærme seg en døgndrift. Tilby kundene sine det de ønsker, når de ønsker. Hvis dette skal gjøres med tradisjonell kundeservice vil det koste for mye. Man må over på digitale kundeportaler og tilby dagens kundeservice på en enklere måte 24/7. 


4. Mersalg

Du kan se på en kundeportal som en nettbutikk. Klarer man å skape en digital plattform som kundene dine oppsøker for informasjon så har man også alle muligheter til å vise de nyheter eller bestselgere. Viktigheten av å ha egne digitale flater i fremtiden blir bare tydeligere og tydeligere. 

Gode kundeopplevelser, gir fornøyde kunder som kommer tilbake.


Hva koster en kundeportal?


I utgangspunktet så skulle man tro at en skreddersydd digital portal som er integrert med bedriftens øvrige data er veldig dyrt, men jeg tror du vil bli overrasket. Utvikling i dag er ikke det samme som det var for noen år siden. I dag bruker man nye standarder som gjør at prosjektet både kan være innenfor budsjett og ikke ta for lang tid. 



We Made leverer i dag kundeportaler til store og små bedrifter i hele landet. Det er dette "produktet" som har størst etterspørsel og som vi mener har en av de største potensialene i en bedrift. Ta kontakt hvis du ønsker en uforpliktende prat for hvordan dere kan får deres egen kundeportal. 

Kontaktskjema

Takk! Din beskjed er sendt :)
Ups! Her er det noe som ikke stemmer. Er e-posten din riktig? :)

Vinn en nettside!

Takk! Du er nå med i konkurransen om å vinne en nettside til verdi på 100.000 kroner!
Ups! Her er det noe som ikke stemmer. Er e-posten din riktig? :)