Chat with us, powered by LiveChat
Tilbake til aktuelt

5 tips til hvordan rangere høyere i søkeresultatene - en liten SEO guide

Har du lurt på hvorfor noen alltid dukker opp på førstesiden i Google søk? Kom deg høyere opp på lista, organisk, med disse 5 tipsene.

1. Design responsivt

Hvis du allerede har nettsiden din bygget på Webflow, så er denne enkel. Webflow er bygget for responsiv design. 

Men det er viktig å ikke overse viktigheten av dette. Å sikre at nettstedet ditt er responsivt gjør to viktige ting for SEO: 

  1. Den gir deg den viktige "mobilvennlige" taggen i søk
  2. Det bidrar til å gi en bedre opplevelse for alle ved å gjøre det enklere å gi alle det samme innholdet og funksjonaliteten på alle enheter

Og fordi du har en enkel måte å forhåndsvise nettstedet ditt på mobile enheter rett i Webflow, vil du alltid ha mobil i tankene når du lager både design og innhold.

Les også: Vi er professional Webflow partner!

2. Optimaliser nettadressene, metatitlene og beskrivelsene

Ha målsøkeordene/søkefrasene i tankene når du skriver innholdet ditt. Ha det i tankene i starten, gå tilbake til teksten før den publiseres 

På den måten blir søkemotoroptimalisering et enkelt spørsmål om å inkludere ditt målsøkeord eller frase på alle de riktige stedene (tittel, beskrivelse, URL, H1s og 2s, etc.) og holde deg til emnet.

Å gjøre det omvendt – dvs. optimalisere etter at du har skrevet – er faktisk vanskeligere, og kan føre til mismatch mellom målsøkeordet og det siden din faktisk handler om. Det er ikke dermed sagt at du ikke kan gjøre etterfølgende optimaliseringer, men det er ikke ideelt.

Webflow gir deg full kontroll over sidens URL-er, titler og beskrivelser for både statisk og dynamisk innhold. Og med dynamisk innhold kan du faktisk automatisere definisjonen av titlene og beskrivelsene dine ved å bruke felt i samlingene dine.

Opprett felt for de dynamiske samlingene dine som direkte vil oversettes til metatittelen og beskrivelsen din, og sett deretter tegngrenser for hver basert på gjeldende "ideelle" lengder på 55 tegn for tittel (trekk fra sidetittelen din, hvis du bruker den i titteltaggen din ) og 155 for beskrivelse.

Les også: Vet du hva kunden din ønsker å høre?»

3. Bygg en nyttig 404-side

Når en person kommer inn på 404-siden din, er de på ville veier og muligens litt irriterte. Tross alt har de sannsynligvis klikket på denne lenken fordi du ba dem om det (på en eller annen måte) og de ville enten lære eller gjøre noe der.

Og mens mange nettsteder prøver å dempe denne irritasjonen med litt humor – et faktum vi i bransjen elsker og er litt besatt av – vil jeg foreslå at du enten styrer unna eller holder det veldig lett.

La folk få vite at noe gikk galt – og vær tydelig på det. En gigantisk 404 sentrert på skjermen er krystallklar for erfarne nettbrukere, men de fleste har ingen anelse om hva en feilkode er, enn si den spesifikke koden, 404.

Tilby en vei ut. Du kan gjøre dette på mange måter, men noen av de mest nyttige er: en søkeboks (slik at de kan søke etter det de kom for i utgangspunktet), koblinger til toppsider eller områder på nettstedet ditt (slik at de kan finne noe relatert ), eller en lenke til hjemmesiden din, slik at de i det minste kan omorientere seg.

Gi en tilbakemeldingsmekanisme. Hvis folk treffer 404-siden din, kan det være noe galt du ikke engang vet om. En enkel CTA for "gi oss beskjed" med en innebygd mailto-lenke eller forhåndsutfylt tweet kan la folk fortelle deg at noe er galt.

4. Alt tag alle bilder

Alt-tagger er sannsynligvis det store glemte, men utrolig nyttige HTML-elementet. Glemt fordi de ofte er gjemt i CMS-grensesnitt, men utrolig nyttige fordi:

  1. De gjør bilder - en form for innhold som de med ingen eller dårlig syn vanligvis ikke kan nyte - mer tilgjengelige (fordi skjermlesere kan lese dem)
  2. De gir deg et annet sted å jobbe i søkeord

Så sørg for å legge til beskrivende alt-tagger til bildene dine. Det vil si, sørg for at de beskriver innholdet i bildet på en måte som lar personer med dårlig eller ingen syn "se" dem.

Inkluder søkeord når det er relevant . En gang i tiden benyttet folk seg av alt-tagger for å liste opp 50 søkeord på et sted folk flest aldri ville se. Google ble raskt klok på det, og vil straffe deg for søkeordstopping av bildene dine.

Men hvis du kan nevne et søkeord på en kontekstuelt relevant og ikke-søppelaktig måte, for all del, gjør det. Dette vil ikke bare hjelpe Googles standard tekstsøkemotor med å identifisere sidens emne, men også hjelpe folk som bruker bildesøk til å snuble over nettstedet ditt.

Du bør også gi bildene dine relevante, beskrivende filnavn. Gjør det jeg sier, ikke det jeg gjør.

Merk: Bilder som er rent dekorative – dvs. som ikke legger til informasjon på siden – bør ikke gis en alt-tag. Heldigvis har Webflow som standard tomme alt-tagger, så hvis siden din inneholder et dekorativt bilde, ikke legg til en alt-tag til den.

5. Led organiske besøkende til blogginnleggene dine

Algoritmer er i konstant endring. Borte er dagene med søkeordstopping av blogginnlegg til spillsøkealgoritmer. I dag beveger SEO seg mot en mer personlig opplevelse. Det betyr at selv om det fortsatt er viktig å gjøre søkeordundersøkelser og ha riktig SEO på siden, er det enda viktigere å forstå det grunnleggende om hva Google faktisk bryr seg om. Google bryr seg egentlig bare om tre ting:

1. Relevans

Google vil gjennomsøke blogginnlegget ditt og spørre: "Er dette innholdet relevant for søkeordsøket?" Sørg for at Google enkelt kan finne søkeordet i innholdet ditt. Hvordan gjør du det? Ved å inkludere målsøkeordet i slug, overskrift og gjennom resten av teksten.

2. Webside autoritet

Google ønsker å vise innhold fra anerkjente utgivere. Bruk f.eks Ahrefs analyseverktøy, for å beregne autoriteten til nettstedet ditt. I de fleste - men ikke alle - tilfeller vil du se at nettsteder med høyere autoritet rangerer høyere i søkeresultatene. 

Et nettsteds autoritet måles blant annet på dette:

  1. Popularitet
  2. Engasjement 
  3. Antall andre nettsteder som linker til det (backlinks)

Alt dette betyr at du først og fremst bør fokusere på å skape et fellesskap og merkevarefølelse rundt innholdet ditt. Jo flere som deler innholdet ditt, jo mer autoritet vil nettstedet ditt få.

3. Klebrighet 

Den tredje tingen Google faktisk bryr seg om er hvor lenge folk blir værende på innlegget ditt. Med andre ord, hvor klebrig er innholdet ditt? Får det leseren til å stoppe opp, lese grundig og engasjere seg i innholdet? Google ønsker å vise brukerne best mulig innhold, kvalitet baby! Så hvis den kan fortelle at folk hadde en god opplevelse av å lese innholdet ditt, vil det vise det til flere mennesker.

Totalt sett, hvis du fokuserer på å lage flott innhold som faktisk tjener leserne dine, vil besøkende komme. Google ønsker bare å gi folk en god brukeropplevelse, så fokuser på de tre punktene ovenfor, lag konsekvent flott innhold, og over tid vil du se organisk vekst. 

Et siste lite tips: sørg for at nettstedet ditt laster raskt. Nettsidene dine bør lastes inn på 3 sekunder eller mindre. Alt dette knytter seg tilbake til brukeropplevelsen.

SEO handler om å kjenne publikumet ditt

Nøkkelen til å rangere høyt er å publisere riktig innhold – optimaliser nettstedet ditt for søk – vit hva brukerne ønsker. 

Skap godt innhold, verden trenger og fortjener det! Og du? Hvis du trenger hjelp med dette, så er We Made et byrå som gladelig hjelper deg med SEO. 

Kontaktskjema

Takk! Din beskjed er sendt :)
Ups! Her er det noe som ikke stemmer. Er e-posten din riktig? :)

Vinn en nettside!

Takk! Du er nå med i konkurransen om å vinne en nettside til verdi på 100.000 kroner!
Ups! Her er det noe som ikke stemmer. Er e-posten din riktig? :)
Siw Grinaker

Siw

Senior Digital Markedsfører/Prosjektleder